ماهواره مصباح به زودی به فضا پرتاب می شود !
نوشته شده توسط : rf

Mesbah-satellite-cover

ایران قصد دارد پروژه ماهواره مصباح را که توسط ایتالیا به خاطر تحریم ها متوقف شده بود مجددا راه بیندازد.

 

به گزارش کلیک، محسن بهرامی، رییس سازمان فضایی ایران می گوید: ایران قصد دارد این ماهواره را به مدار بفرستد. او می افزاید: مذاکرات با رم برای آغاز مجدد پروژه ماهواره مصباح در جریان است و به طور همزمان مذاکرات برای پرتاب این ماهواره آغاز شده است.

بهرامی افزود: ماهواره مصباح سال ها پیش با همکاری یک شرکت ایتالیایی طراحی و ساخته شد. اگر چه این ماهواره ۱۰ میلیون دلاری برای تست نهایی در اختیار ایتالیا بود، ولی با آغاز تحریم ها و خودداری ایتالیا و روسیه از همکاری بیشتر در زمینه پروژه های فضایی با ایران، شانس پرتاب به فضا را پیدا نکرد. رییس سازمان فضایی ایران اضافه کرد: ما درحال تلاش برای حل این مشکل و پرتاب ماهواره مصباح به فضا هستیم.

مصباح یک ماهواره مخابراتی مدار نزدیک زمین است که برای پژوهش های علمی و اهداف آموزشی طراحی شده است. اهداف اصلی این ماهواره عبارتند از: پیدا کردن منابع معدنی، منابع آب و خاک، هواشناسی، و همچنین کنترل شبکه های آب، برق و گاز و امداد رسانی در هنگام وقوع بلایای طبیعی. ایران به دنبال پس گرفتن این ماهواره و پرتاب آن با استفاده از یک ماهواره بر بومی است.

مصباح جزو اولین پروژه های ماهواره ای ایران پس از انقلاب اسلامی به شمار می رود. پس از برنامه ریزی های اولیه پس از انقلاب، مراحل ساخت آن از سال ۱۳۷۵ آغاز شد. پس از آن، عملیات ساخت مدل مخصوص فضایی این ماهواره با همکاری وزارت ارتباطات و یک شرکت ایتالیایی در سال ۱۳۷۷ آغاز شد.

سر انجام در سال ۱۳۸۴ از ماهواره مصباح رونمایی گردید، ولی به دلیل قطع همکاری روسیه و ایتالیا امکان پرتاب آن فراهم نشد.

منبع: techrasa





:: برچسب‌ها: ماهواره مخابراتی مصباح , تحریم , ایران , ,
:: بازدید از این مطلب : 60
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: